Zelfliefde: het ultieme stappenplan

Jan 22, 2021
 

Zelfliefde. We snappen allemaal dat het belangrijk is, maar wat is zelfliefde eigenlijk? Waarom is zelfliefde belangrijk als je van je eetbuien af wilt komen? 
En de grote vraag is: kun je van jezelf leren houden?

  • Heb jij ook van die momenten dat je in de spiegel kijkt en denkt bleh, dat je op de weegschaal staat en denkt ~kak dit kan echt niet meer!~ 
  • of ben jij misschien iemand met een keiharde interne criticus en maken complimentjes je oncomfortabel? 
  • Stel je hogere eisen aan jezelf dan aan de mensen om je heen en vind je het lastig om tijd voor jezelf te nemen?

==> En heb als kers op de taart ook nog eens last van eetbuien? Dan is deze podcast speciaal voor jou!

LUISTER VIA: APPLE PODCASTS | SPOTIFY | SOUNDCLAUD


 

Zelfliefde

Waarom is zelfliefde zo belangrijk? Als je last hebt van eetbuien en als je al tientallen diëten hebt geprobeerd, dan ben je waarschijnlijk op zoek naar een magische pil, iets dat jou in 1 klap het lichaam en de levensstijl kan geven die je verdient. Die magische pil, dat is zelfliefde!

Is zelfliefde iets waar jij wel wat meer van kunt gebruiken? Dan heb ik een te gek visualisatie proces voor je gemaakt. Een proces dat jou laat inzien hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen en dat jou onmiddellijk toegang geeft tot jouw gevoel van zelfliefde. 

 

   

Waarom is zelfliefde zo belangrijk?

Op 1 januari 2021 poste ik een naaktfoto van mezelf met de volgende tekst. 

Deze post heeft veel mensen wakker geschut, niet omdat het om een naaktfoto ging, maar vooral omdat de tekst zo duidelijk weergeeft hoe de mindset van de meeste vrouwen is: Ze zijn lief voor iedereen om zich heen, en keihard en hatelijk naar zichzelf. 

Als iemand anders hardop tegen jou de woorden zou zeggen die jij over jezelf denkt en jou zou dwingen om te doen wat jij jezelf dwingt om te doen, dan zouden we het mishandeling noemen.

Het is niet OK om zelfkritiek te hebben

Het is niet OK om jezelf continu af te kraken, om te vinden dat je het beter had moeten doen, dat je meer productief had moeten zijn.
Het is niet OK om om je lichaam te dwingen om eetbuien te hebben en jezelf daarna te straffen door te sporten en weer te diëten.
Het is niet OK om jezelf te dwingen om continu door te gaan en jezelf geen rust te gunnen. 

En zelfs als maar een klein beetje herkent wat ik hier boven beschrijf is het niet ok! 

En ik snap je babe, al deze strengheid heb je gecreëerd met als doel een betere versie van jezelf te creëren. Je bent boos op jezelf omdat je er van overtuigd bent dat dit je helpt om je in de toekomst beter te gedragen. 

Maar het werkt niet!! Als zelfhaat en zelfkritiek je echt zou helpen om de beste versie van jezelf te worden dan was je nu al perfect! 

In plaats daarvan zorgen deze negatieve gedachten voor een vicieuze cirkel en zorgt deze mindset ervoor dat je blijft vastzitten in een vreet-dieet patroon. En er is maar 1 manier om daar uit te komen: Lief Zijn Voor Jezelf. 

Zelfliefde is het recept tegen eetbuien

Er zijn ontelbare redenen om eetbuien te hebben. Het kan zijn dat je eetbuien hebt omdat je denkfouten maakt (bijvoorbeeld: "Morgen ga ik op dieet, dus nu mag het"), omdat je stress hebt en je eetbuien je rust geven, omdat je bloedsuikerspiegel of de chemische balans in je brein verstoord is. Wat de reden ook is dat je gaat snaaien, het is altijd een teken dat je niet genoeg van jezelf houdt. 

Zelfliefde zorgt voor eetbui vrij leven

Jij hebt het ook wel ervaren: als je super lekker in je vel zit, eet je heel anders dan wanneer je je shit voelt, toch? Maar je kunt het ook omdraaien: dat je shit eet is een teken dat je niet lekker in je vel zit. 

Ik heb in mijn leven heel wat doelen gesteld: het doel om 20 KG af te vallen, om geen suiker meer te eten, om geen vlees te eten, om helemaal NIET te eten en 3 maanden te sap-vasten, om meer te sporten, om meer te mediteren, om meer me-time te creëren, etc.

Maar uiteindelijk is er maar 1 doel dat mijn leven heeft veranderd: Mijn doel om te leven vanuit zelfliefde. Als jij in verbinding bent met je gevoel van zelfliefde, dan hoef je geen doelen meer te stellen. Dan kies je er automatisch voor om gezond te eten, om te sporten en om te mediteren. Dan hoef je niet meer persé af te vallen en kun je van jezelf houden, precies zoals je nu bent. Dan ga je bewegen en mediteren omdat het goed voelt en liefdevol is. Dan is afvallen en leven zonder eetbuien een gevolg en niet het doel. 

Het kan zijn dat dit voor jou onmogelijk lijkt. Tenslotte ben je al zo lang streng voor jezelf, toch? Maar niets is minder waar. Ik heb ondertussen honderden cliënten geleerd hoe ze kunnen leven vanuit zelfliefde, en ik weet zeker dat het voor jou ook mogelijk is. 

Zelfliefde is jouw geboorterecht

Ik geloof dat van jezelf houden jouw geboorterecht is. Ik weet niet waarom jij hier op aarde bent, maar ik weet zeker dat jij niet bent geboren zodat jij jezelf elke dag kunt afzeiken. 

Houden van jezelf is niet alleen je geboorterecht, het is wat jij verdient. En ik hoop dat er onder dat kritisch en sceptische stemmetje in je hoofd nog een deel van jou is wat dat ook gelooft. 

Maar hoe doe je dat dan? Leven vanuit zelfliefde? Dat is wat ik je in deze podcast wil leren. Daarom heb ik deze podcast opgebouwd als een masterclass of online les. Ik geef je veel kennis en inzichten en ik geef je een heel stappenplan dat je kunt toepassen.

 

Wat is zelfliefde?

Dat zelfliefde belangrijk is snap je denk ik wel. De term wordt tenslotte continu gebruikt. 

 Als je zelfliefde Googled dan produceert Google (in 0,45 seconden) 371.000 resultaten over zelfliefde. Maar wat is zelfliefde eigenlijk? Als je aan zelfliefde denkt krijg je misschien een beeld van een dekentje en een lekkere kop thee, of misschien denk je wel aan een bezoekje aan de schoonheidsspecialiste of een momentje voor jezelf. En inderdaad, tijd voor jezelf nemen kan een uiting zijn van zelfliefde. Maar om nog duidelijker antwoord te krijgen op de vraag: 'wat is zelfliefde', is het goed om eens te kijken naar het volgende: Wat is het tegenovergestelde van zelfliefde. Of nog sterker: Wat zijn tekenen van zelfhaat?

Wanneer leef je niet vanuit zelfliefde?

Zelfhaat is iets waar we het liever niet over hebben. Gek eigenlijk dat het zo'n taboe is, want maar 2% van alle vrouwen is tevreden over zichzelf. Dat betekent dat 98% van alle vrouwen wel iets heeft waar ze ontevreden over zijn en persoonlijk denk ik dat jezelf afkraken zeker niet lief zijn voor jezelf is. 

Ander tekenen van zelfhaat zijn:

1. hard zijn voor jezelf 

2. jezelf wegcijferen

3. over je grenzen gaan 

4. jezelf met anderen vergelijken

5. niet tevreden zijn met jezelf 

6. eetbuien hebben 

7. geen tijd voor jezelf nemen

8. dwangmatig zijn

9. jezelf straffen 

10. pleasen van anderen

11. Diëten 

 

Diëten heeft niets met zelfliefde te maken

Nou kan het zijn dat je denkt: diëten, dat is juist liefdevol! 

Laat me je uit de droom helpen. Er is niets liefdevols aan diëten. Er is maar 1 reden dat je dieet en dat is omdat je je niet goed genoeg voelt. 

Check dat maar eens bij jezelf. Wat zijn de momenten dat jij ervoor kiest om op dieet te gaan? Als je je te dik voelt, als er een belangrijk moment aankomt waarvoor je er perfect uit wilt zien, als je het gevoel hebt dat je slecht hebt gegeten, als je het idee hebt dat iemand anders je onaantrekkelijk vindt, als je jezelf onaantrekkelijk vindt, als je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent. Toch? 

Diëten doe je als je op zoek bent naar controle. Controle over jezelf en controle over wat andere mensen van je denken. 

Je bent op dieet omdat je hoopt dat afvallen je wat oplevert; waardering, respect of positieve reacties. 

De behoefte aan diëten komt vanuit een gebrek aan zelfliefde. 

Chronische diëters denken: ~Als ik perfect eet en er perfect uitzie zal niemand me meer afwijzen of bekritiseren~ terwijl ze zichzelf continu afwijzen en bekritiseren. 

In podcast 1 (Diëten maakt je dikker), leg ik uit waarom ik anti diëten ben en leer ik je ook hoe diëten er juist voor zorgt dat je eetbuien krijgt. 

Diëten is dus niet liefdevol. Hard voor jezelf zijn, doelen stellen, 'je korset aantrekken', het zijn allemaal tekenen dat je niet liefdevol bent. 

Als je echt wilt gaan leven vanuit zelfliefde dan is de 1ste stap, je realiseren wat de momenten zijn dat je niet liefdevol bent voor jezelf. 

De 2de stap is ontdekken hoe het komt dat je niet liefdevol bent voor jezelf. 

 

Hoe komt het dat we zo veel zelfkritiek hebben?

Je wordt niet geboren met een innerlijke criticus die vindt dat alles wat jij doet beter moet. Onze natuurlijke staat van zijn is blij en gelukkig. Dat is ook wat je ziet bij kleine kinderen. Als kleine kinderen comfortabel zijn, dan zijn ze vrolijk en tevreden.

Zelfkriek leer je

Hoe komt het dan dat wij tegen de tijd dat we 10 jaar oud zijn, worden gevuld met gedachten van twijfel en negatieve overtuigingen over onszelf? 

Dat komt omdat we die negatieve gedachten vanaf onze kindertijd trainen. En met trainen bedoel ik ook echt trainen of aanleren. Je brein is namelijk als een spier. Je brein wordt steeds beter in de dingen die het vaak doet. Hoe vaker jij dus kritisch bent naar jezelf toe, hoe makkelijker het wordt om kritisch naar jezelf toe te zijn. Maar hoe ontstaat die zelfkritiek dan? Er zijn 3 manieren waarop jouw negatieve gedachten worden gevormd: door de dingen die je hebt meegemaakt, door de dingen die je hebt zien gebeuren of door de dingen die tegen je zijn gezegd. 

De dingen die je meemaakt vormen jouw innerlijke criticus

Het kan zijn dat jouw gevoel van eigenwaarde een gigantische knauw heeft gekregen toen je op de kleuterschool aan een meisje vroeg of zij met jou wilde spelen, en ze ‘nee’ tegen je zei. Als jou dat zou overkomen, wat zou dan jouw conclusie zijn? Misschien denk je dan wel ~Zij wil niet met mij spelen - dus ik ben niet goed genoeg~  

De dingen die je ziet vormen jouw innerlijke criticus

Misschien zag je dat je moeder altijd maar voor iedereen klaar stond en nooit voor zichzelf zorgde. Als jij dat als voorbeeld hebt gehad, wat zou dan jouw conclusie zijn? Misschien denk je dan wel ~Je bent alleen waardevol als je voor anderen zorgt - dus het is mijn gedrag dat waardevol is, niet wie ik ben~

De dingen die tegen je zijn gezegd vormen jouw innerlijke criticus

Misschien is er een keer tegen je gezegd ‘doe niet zo dom’ toen je met een leuk idee kwam. Als dat tegen jou werd gezegd, wat zou dan jouw conclusie zijn? Misschien denk je dan wel ~Ik kan beter mijn mening voor me houden - want ik ben dom~

 

Wat heeft bij jou voor een laag zelfbeeld gezorgd?

De kans is echter groot dat er niet maar 1 moment is geweest dat bij jou voor zelfkritiek heeft gezorgd maar meerdere momenten. 

En dan hebben we het nog niet eens over genderdiscriminatie gehad. Weinig eigenwaarde is iets dat veel groter is onder vrouwen dan mannen. Te veel fantastische vrouwen twijfelen aan zichzelf. Zelfs de meest succesvolle vrouwen voelen zichzelf minderwaardig en minder zelfverzekerd dan hun mannelijke collega’s. 

Je kent die vervelende gevoelens wel; de angst die je voelt als je je mening moet geven, het gevoel dat wat jij hebt bereikt in je leven onbelangrijk of toevallig is, de spanning die je voelt als je iets uit je comfort-zone moet doen.

Van jezelf leren houden

Dat we een gebrek aan zelfliefde en een krachtige innerlijke criticus hebben aangeleerd, betekent niet dat we er niets aan kunnen doen. 

Ja, je hebt vervelende dingen meegemaakt en er zijn misschien nare dingen tegen je gezegd, maar er is maar 1 persoon die nu nog dagelijks kritisch is en dat ben jijzelf. Het is jouw innerlijke criticus die voorkomt dat jij kunt leven vanuit zelfliefde. 

Daarom is de 2e stap in het proces naar het creëren van meer zelfliefde, onderzoeken wat bij jou die negatieve gedachten heeft veroorzaakt en die blokkades opruimen door jezelf en de ander te vergeven. 

Pas als je dat hebt gedaan, kun je de volgende stap nemen: leven vanuit zelfliefde. 

  

Wanneer leef je vanuit zelfliefde? 

Je weet nu wat je doet als je niet leeft vanuit zelfliefde, maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je meer zelfliefde gaat voelen. Net als dat je jouw innerlijke criticus hebt getraind, kun je jezelf ook trainen om te leven vanuit zelfliefde. Dat is heel simpel, maar niet makkelijk. Simpel, omdat het kleine dingen zijn die je kunt doen om jezelf te veranderen, niet makkelijk omdat je het moet trainen. Met alles dat je doet train je jezelf om daar beter in te worden en hoe vaker je aan de slag gaat met het leven vanuit zelfliefde, hoe beter je het zult voelen. Daarom help ik je met mijn 21-daagse Zelfliefde Challenge hoe je elke dag een stapje kunt zetten om meer van jezelf te houden.  

De Zelfliefde Challenge leert jou hoe jij je continue stroom van zelfkritiek kunt transformeren naar een diep gevoel van zelfliefde en dankbaarheid. Als je al je hele leven hard bent geweest en jouw innerlijke criticus continu aanstaat, dan kun je wel een zetje gebruiken om je te verzachten en goed voor jezelf te zorgen.
Deze Zelfliefde Challenge helpt jou 21-dagen lang om je negatieve gedachten te stoppen, je zelfvertrouwen te vergoten en in verbinding te komen met jouw gevoel van zelfliefde en eigenwaarde. Ga naar www.eetbuivrijleven.nl/zelfliefde om te leren hoe jij liever kunt zijn voor jezelf en je innerlijke criticus tot zwijgen kunt brengen.  

Je kunt er dus voor kiezen om beter te worden in het voelen van zelfliefde en.... 

als je dus besluit om geen verbinding te maken met je gevoel van zelfliefde dan kies je er dus automatische voor om NIET te leven vanuit zelfliefde. 

Je hebt dus een keus! Aangezien jij deze podcast luistert ga ik ervan uit dat jij meer zelfliefde wenst. 

Vraag je daarom eens af:

Als jij kijkt naar de afgelopen 48 uur, hoe vaak heb jij er dan voor gekozen om te leven vanuit zelfliefde? Hoeveel % van je tijd? Is dat 100%, 80% 20% of misschien zelfs 0%?

En vraag je dan eens af:

Als ik 100% verantwoordelijk ben voor mijn leven, waar moet ik dan mee stoppen als ik meer wil leven vanuit zelfliefde? 


Ik ben super benieuwd naar jouw antwoord. Laat me dat weten op Instagram via @EetbuiVrijLeven of onder deze podcast in het commentaarveld.


 

Je weet nu waar je mee moet stoppen als je meer wilt leven vanuit zelfliefde, maar wat kun je nou doen om meer van jezelf te houden?

Leven vanuit zelfliefde gaat over gedrag, maar ook over hoe je denkt en hoe je voelt.

 

Zelfliefde creëren in je gedrag:

Als we kijken naar gedrag dat bij zelfliefde hoort dan kun je denken aan de volgende dingen:

  1. Me-time of tijd voor jezelf nemen. 
    • Waarschijnlijk snap je wel dat het belangrijk is, maar vraag je eens af: tijd maken voor jezelf - hoe vaak heb jij dat de afgelopen 7 dagen eigenlijk gedaan? En.... een momentje voor jezelf nemen is in zichzelf natuurlijk fijn, maar het feit dat jij jezelf waardevol genoeg vind óm een momentje voor jezelf te nemen is het allergrootste teken van zelfliefde.

  2. Niets doen
    • Ok, met niets doen bedoel ik niet als een kasplantje voor je uit staren, maar wel even stoppen met productief zijn. Even met een kop thee naar een mooi liedje luisteren, naar buiten kijken, in bad liggen, al is het maar een paar minuten. 

  3. Goed voor jezelf zorgen 
    • Met zelfzorg bedoel ik niet hetzelfde als me-time. Goed voor jezelf zorgen gaat over je haar doen, jezelf insmeren met bodylotion of bijv. een gezonde maaltijd voor jezelf maken. Zelfzorg is zo belangrijk, maar vaak zorgen we beter voor anderen dan dat we voor onszelf zorgen. Op het moment dat je daar verandering in brengt (niet dat je het besluit maar dat je het ook echt doet) laat jij aan jezelf zien dat jij jezelf waardevol vindt. Een groter teken van zelfliefde is er niet. 

 

 Zelfliefde creëren met je mindset

Zelfliefde gaat natuurlijk niet alleen over wat je doet maar ook over wat je denkt. Als we kijken naar gedachten die bij zelfliefde horen dan kun je denken aan de volgende dingen:

  1. Focussen op wat je goed doet
    • Het is bizar hoe makkelijk de meeste mensen het vinden om zichzelf af te kraken en hoe moeilijk het is om aandacht te geven aan dat wat goed gaat. En dan loop je ook nog tegen de volgende uitdaging: Elke keer als je doorhebt dat je negatieve gedachten hebt, wil je daar ook weer kritisch over zijn 😂. Daardoor ontstaat er alleen maar meer negativiteit. Focus je dus op wat je goed doet en als dat even niet lukt (je bent tenslotte geen heilige) gaan dan naar stap 2.

  2. Jezelf vergeven 
    • Niets is zo krachtig als jezelf vergeven voor alles wat niet perfect of goed genoeg is. Zelf gebruik ik daar een heel krachtig proces voor, het 'Ho' oponopono' vergevingsproces. Dit is een Hawaïaans vergevingsproces waar ik misschien later nog een keer een podcast over zal doen.

  3. Jezelf accepteren
    • OK, tijd om te biechten. Ik vind het nog steeds lastig om mijn dijbenen te accepteren. Al zo lang ik me kan herinneren heb ik aan de binnenkant van mijn bovenbenen cellulitis en het is iets waar ik me behoorlijk aan kan storen. Tot een paar jaar geleden droeg ik daarom ook nooit korte broeken of rokjes of jurkjes en had ik vaak zomers zelfs een lange broek aan. Gelukkig is er bij mij de laatste jaren veel meer acceptatie gekomen en ondanks dat ik mijn bovenbenen nog steeds niet het mooiste gedeelte van mijn lichaam vind, heb ik er ook geen afkeer meer tegen. Ok zijn met je spiegelbeeld is zo belangrijk en iets dat je net als alles ook kunt oefenen. Hoe je dat doet, daar wil ik het ook in een andere podcast nog over hebben.

 

Zelfliefde creëren met je gevoel

Voelen is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van zelfliefde. Je kunt aan de volgende emoties denken als we het hebben over gevoelens die voor zelfliefde zorgen. 

  1. Zelfcompassie
    • Misschien is compassie net zo'n vaag begrip als zelfliefde, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel toch? Compassie voor jezelf is het tegenovergestelde van jezelf afkraken. Het is zo makkelijk om hoge eisen aan jezelf te stellen en met alles te denken ~Dat had ik beter moeten doen~ Maar het feit is... als je het beter had kunnen doen, dan had je dat wel gedaan!! Met alles wat jij doet, leef je op dat moment de beste versie van jezelf! Wat de beste versie van jou is, is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid motivatie, energie, steun, rust, ruimte, wilskracht en wijsheid die jij op dat moment hebt! Had je van 1 van die dingen op dat moment meer gehad, dan had je je wel anders gedragen. Zorg daarom dat je altijd met compassie naar jezelf kijkt en weet: Ik heb mijn absolute best gedaan! 

  2. Dankbaarheid
    • I know I know, dankbaarheid wordt vaak genoemd, zo vaak dat het woord zelfs misschien wel een beetje weerstand bij je oproept. Zo heeft het Happinez magazine echt tientallen artikelen gepubliceerd over dankbaarheid en zijn er behoorlijk wat influencers die tips over dankbaarheid delen. Maar dat terzijde. Ik oefen meerdere keren per dag het voelen van dankbaarheid en het voelt zoooooo goooooeeeed!! Echt serieus, er is niets dat meer liefdevol is als stilstaan bij alles waar je dankbaar voor bent. 

  3. Loslaten
    1. Ik was altijd een enorme control freak, maar ik leef nu volgens de quote: Relax! Nothing is under control! Nou wil ik daar een nuance op aanbrengen. Je hebt geen controle over wat er in je leven gebeurt, maar je hebt wel controle over hoe jij reageert op wat er in je leven gebeurt. Daarom oefen ik continu in vertrouwen hebben en loslaten. En waar ik vroeger altijd gevangen zat in een waanstoornis waarin ik ervan overtuigd was dat controle mij rust zou geven, weet ik nu: De enige manier om rust te ervaren is... door rust te ervaren. 

 

In 3 stappen meer zelfliefde creëren

Hoe kun je meer zelfliefde creëren? Als het goed is, weet jij nu welke stappen je moet zetten als je meer van jezelf wilt houden. Voordat we verder gaan nog even een korte samenvatting.

Stap 1: Word bewust van de momenten dat je niet lief bent voor jezelf. 
Je kunt je hier bewust van worden door te gaan letten op alle negatieve en kritische gedachten die je hebt, zoals ik dat aan het begin van deze podcast hebt uitgelegd. 

Stap 2: Ontdek waar je negatieve gedachten vandaan komen
Je kunt dit doen door je afvragen wat je hebt meegemaakt, wat je hebt gezien of wat er tegen je is gezegd, waardoor die negatieve gedachten zijn ontstaan. 

Stap 3: Train jezelf om meer zelfliefde te voelen
Dit doe je door in je gedrag, je gedachten en je emoties bewust stappen te zetten om meer zelfliefde te ervaren. 

 


Ben je geïnspireerd en lijkt het je fijn om 21 dagen lang elke dag stappen te zetten om meer zelfliefde te ervaren? Schrijf je dan in voor de Zelfliefde challenge om te leren hoe jij je innerlijke criticus kunt overwinnen en liever kunt zijn voor jezelf. 

Schrijf je vandaag nog in, zodat ik je door alle stappen heen kan leiden die nodig zijn om je zelfbeeld te verbeteren, om weer meer tijd voor jezelf te nemen en om te ervaren hoe het is om van jezelf te houden.

Dus om stap voor stap te leren hoe jij meer zelfliefde kunt voelen schrijf je HIER in voor de 21-daagse Zelfliefde Challenge.  


 

Wil je liever zelf aan de slag? Dan heb ik hier nog 20 tips voor je om je gevoel van zelfliefde te ontwikkelen. 

20 tips om je zelfliefde te vergroten 

1. Kies ervoor om goed voor jezelf te zorgen  

2. Neem 's ochtends de tijd om jezelf op te maken 

3. Koop leuke kleren voor jezelf. (Je voelt je beter in kleren die goed passen)

4. Neem tijd voor een shotje zelfliefde (je kunt dit googelen)

5. Sta stil bij de vraag: wat maakt mij gelukkig? 

6. Doe dingen waar je energie van krijgt

7. Schrijf op waar je trots op bent

8. Stop je innerlijke criticus en focus je 

9. Vergeef jezelf je negatieve gedachten 

10. Omring jezelf met mensen die je blij maken

11. Oefen in het aangeven van grenzen

12. Vergelijk jezelf niet met anderen

13. Pak meer rust dan dat je nodig hebt

14. Stel jezelf de vraag: Waar verlang ik naar?

15. Beëindig al je zuigende relaties

16. Mediteer elke dag

17. Ga de buitenlucht in 

18. Doe een zelfliefde meditatie 

19. Vraag 5 mensen naar wat ze positief aan jou vinden

20. Focus je op waar je dankbaar voor bent

 

Lief zijn voor jezelf gaat over jezelf verbeteren, niet over perfectie. Je hoeft dus echt niet meteen al deze 20 tips om meer zelfliefde te creëren tegelijk toe te passen. Waar het om gaat is, dat je jezelf beetje bij beetje traint om meer van jezelf te houden. Kies daarom 1 tip die jou aanspreekt en ga onderzoeken wat het met je doet. 

 


Hoeveel % van de tijd heb jij er de afgelopen 48 uur voor gekozen om vanuit zelfliefde te lezen? 
Laat me dat weten in het commentaarveld hier onder! 

Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.

 

Ben je fan van deze podcast?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse Eetbui Vrij Leven Liefdesbrief met inspiratie, tips, video's, gratis trainingen, aanbiedingen & krijg een melding zodra de volgende podcast online staat!

Aanmelden

Binge de laatste post

Te dik voor de zomer?

Jun 07, 2021

Morgen ga ik op dieet!

May 29, 2021

Mijn weg als ondernemer - een interview door Websites Voor Therapeu...

May 19, 2021

Hi, Ik ben Rose

Ik heb meer dan 20 jaar lang last gehad van eetbuien, ongeveer elk dieet gevolgd dat je kunt bedenken en dat allemaal terwijl ik zelf psycholoog ben ㋛

Gelukkig ben ik nu eetbui vrij en kan ik elke dag leven in verbinding met mijn gevoel van eigenwaarde en zelfliefde.

Mijn missie? Om andere emotie-eters te leren hoe ze eetbui vrij kunnen leven en zich elke dag fantastisch kunnen voelen!