Aankomen door stress - 5 redenen dat stress je vetter maakt

Jan 30, 2021
 

Kan het zijn dat stress mij dik maakt? Waarom ben ik een stress eter? Wat hebben overgewicht en stress met elkaar te maken? Kan het zijn dat ik niet kan afvallen door stress? En de grootste vraag van allemaal, kan ik echt aankomen door stress?

 

LUISTER VIA: APPLE PODCASTS | SPOTIFY | SOUNDCLAUD


 

Kan ik aankomen door stress?

Als jij maar een klein beetje op mij lijkt, dan kijk je met verwondering en misschien zelfs met een beetje jaloezie naar mensen die afvallen als ze stress hebben, toch? 

Waarschijnlijk ken je het fenomeen wel: mensen die niet kunnen eten door stress. 

Ikzelf ben niet zo iemand. Als ik stress heb, dan heb ik de neiging om mezelf helemaal vol te stoppen. Ik ben echt een stress eter. Heb jij dat ook? Dat je door stress meer gaat eten, minder goed voor jezelf zorgt en dat de kilo's er aanvliegen als een soort van omgekeerd 'sneeuw door de zon' effect? Dan snap ik je helemaal babe! 

Emotie-eters blijven honger houden tijdens stress

Alsof het nog niet stressvol genoeg is dat je aankomt door stress, blijkt uit onderzoek dat emotie-eters tijdens stress continu honger blijven houden! 

Waar bij 'normale mensen' het hongersignaal afneemt als ze hebben gegeten, blijkt dat bij emotie-eters tijdens stress het stofje dat voor honger zorgt niet afneemt!! 😱

Maar deze podcast gaat niet alleen over stress-eten, in deze podcast wil ik het ook met je hebben over gewichtstoename door stress, want wat blijkt; zelfs als je geen eetbuien hebt, kan stress ervoor zorgen dat je aankomt! ....

En natuurlijk laat ik je niet hangen met alleen de oorzaken dat je aankomt door stress. 

Ik ga je ook vertellen wat je kun doen om je stress te overwinnen en te stoppen met stress eten. 

 


Als jij ook last hebt van eetbuien of emotie-eten, download dan nu gratis deel 1 van mijn boek: Het Geheim van Eetbui Vrij Leven.

De download van het 1e deel van mijn boek compleet gratis en het beantwoordt je belangrijkste vragen over de verschillende oorzaken van je eetbuien en leert je ook wat je precies moet doen als je echt blijvend van je eetbuien wilt afkomen. 

 

 


 

 

Wat zijn de 5 redenen dat je aankomt door stress

In mijn boek 'Het Geheim van Eetbui Vrij Leven' heb ik het heel veel over stress. Stress is namelijk 1 van de grootste redenen dat we eetbuien hebben. Emotie-eten heet natuurlijk niets voor niets emotie-eten en in Nederland alleen al zijn er volgens het AD meer dan 500.000 mensen die last hebben van eetbuien. 

Dat er dus veel mensen zijn die gaan lopen snaaien als ze stress hebben, hoef ik je niet uit te leggen. Waarom stress voor eetbuien zorgt is wel interessant een daar wil ik het straks met je over hebben, maar eerst wil ik je uitleggen waarom je kunt aankomen door stress, zelfs als je geen eetbuien hebt.

 

1 - Stress kan voor extra vetopslag zorgen

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van de fight-or-flight respons?  Als je gestrest bent, maakt je lichaam zich klaar om te gaan vechten of te vluchten. Dit doet het o.a. door zo veel mogelijk energie of calorieën vrij te maken zodat je jouw gevecht of vlucht lang kunt volhouden en niet halverwege staat te trillen op je benen omdat je geen energie meer hebt. 

De belangrijkste bron van calorieën als brandstof in je lichaam is glucose of suiker. Wat doet je lichaam nou om te zorgen dat je meer glucose in je bloed krijgt voor brandstof? 

Dat doet je lichaam door het hormoon cortisol te produceren. 

Cortisol zorgt er namelijk voor dat er glucose wordt vrijgemaakt uit onder andere je lever en je spieren. 

Daarnaast zorgt cortisol ervoor dat er meer insuline wordt afgescheiden zodat de glucose goed kan worden opgenomen in je cellen als energie. 

Dat werkt allemaal prima als je daadwerkelijk ook gaat vechten of vluchten als je stress hebt, dan heb je namelijk die energie nodig. 

Waarom zorgt stress ervoor dat je aankomt?

In de tijd waarin wij leven, hebben de meeste mensen stress zonder dat ze zich fysiek inspannen. Dat betekent dus dat er energie ofwel calorieën worden vrijgemaakt uit je lever en je spieren, maar dat je die calorieën niet gebruikt. 

En wat gebeurt er met calorieën die je niet gebruikt? Die worden opgeslagen als lichaamsvet. 

Stress in zichzelf kan er dus voor zorgen dat je vetter wordt, zelfs als je niet meer gaat eten. 

  

2 - Stress kan je stofwisseling vertragen

Het stresshormoon Cortisol zorgt ervoor dat er glucose uit je spieren wordt gehaald, zodat je die glucose kunt gebruiken als energie voor het geval dat je gaat vechten of vluchten. Dit gebeurt onder andere door je spieren af te breken en de eiwitten uit je spieren om te zetten in suikers. Stress zorgt er dus voor dat je spiermassa verliest.

De hoeveelheid spiermassa die je hebt is van grote invloed op de snelheid van je metabolisme of stofwisseling. Het verhogen van je spiermassa is vaak 1 van de belangrijkste tips om je stofwisseling te versnellen. Dat je door stress dus spiermassa verliest zorgt ervoor dat je stofwisseling vertraagt. Maar er is nog een reden dat stress voor een lagere stofwisseling zorgt.

Stress zorgt ervoor dat je schildklier langzamer gaat werken

Stress zorgt er namelijk voor dat je schildklier trager gaat werken en minder t3 en t4 hormonen aanmaakt. 

De belangrijkste functie van je schildklier is het regelen van je stofwisseling. Het zijn de t3 en t4 hormonen die aan de cellen in je lichaam communiceren hoeveel energie ze moeten verbranden. Als er dus minder t3 en t4 cellen worden geproduceerd gaat je verbranding omlaag. 

 

3 - Stress zorgt voor honger 

Stress eten doe je niet alleen omdat je emoties probeert weg te eten. Stress zorgt er letterlijk voor dat je meer honger krijgt en cravings krijgt naar suiker en vet voedsel. De belangrijkste reden hiervan is dat je lichaam denkt dat het meer energie en suikers nodig heeft om te vechten of te vluchten. Daarom produceert je lichaam het hormoon Ghreline. In podcast 1 - Diëten maakt je dik - leg ik je uit dat Grheline het hormoon is dat ervoor zorgt dat je honger krijgt. 

Wat blijkt nou uit onderzoek naar het verschil tussen stress eters en mensen die geen last hebben van stress eten? Bij mensen die geen emotie-eters zijn neemt de hoeveelheid Ghreline in hun bloed af zodra ze hebben gegeten, bij stress eters gebeurt dit niet, waardoor stress eters dus honger blijven houden!! 

 

 4 - Stress verlaagt je wilskracht 

In mijn boek: 'Het Geheim van Eetbui Vrij Leven' leg ik uitgebreid uit waarom stress je wilskracht verlaagt. Als je mijn boek al hebt gelezen weet je dit dus al, maar toch even een korte samenvatting om je kennis weer op te frissen. 

Ons brein bestaat uit 3 belangrijke delen: De hersenstam, het limbische systeem en de neo-cortex. 

De prefrontale cortex is het voorste gedeelte van de neocortex, en dat is nou precies het gedeelte van je brein dat je nodig hebt voor onder andere wilskracht, rationeel denken, begrijpen, analyseren, plannen, problemen oplossen, zelfregulatie, sociale vaardigheden, doelgericht denken en rationaliseren, om er maar een paar te noemen. 

De functies van de neocortex kosten erg veel energie. Dit komt omdat het ‘luxe’ functies zijn, die pas laat in de evolutie van ons brein zijn toegevoegd. Deze functies zijn niet nodig om te overleven. 

Omdat je prefrontale cortex niet nodig is om te overleven, worden de functies van de prefrontale cortex ‘uitgezet’ op het moment dat jij gestresst bent. 

Reageer jij als je gestresst soms kribbig naar de mensen om je heen, zeg je domme dingen of stop je eten in je mond zonder dat je er bij stil staat? Dat komt dus omdat op dat moment het gedeelte van je brein dat verantwoordelijk is voor je impuls beheersing wat minder goed functioneert. Dit in combinatie met je continue honger, kan ervoor zorgen dat je in stressvolle periodes de hele dag dingen in je mond stopt. 

 

5 - Stress zorgt voor inflammatie (laaggradige ontstekingen)

We zijn allemaal wel bekend met de meest zichtbare vorm van inflammatie of ontsteking. Je snijdt je vinger aan een papiertje en even later wordt het wondje rood en pijnlijk. Als je het wondje goed verzorgt herstelt het zich binnen een paar weken weer volledig en heb je er nooit meer last van. Dit is niet het type inflammatie waar ik het met je over wil hebben. Ik wil het met je hebben over chronische lage graad systemische ontstekingen (LGI) ofwel low grade systemic inflammation. Dit type inflammatie kan bijdragen aan het ontwikkelen van hartziekten, hoge cholesterol, diabetes, gewrichtsproblemen als artritus, fybromyalgie en zelfs kanker. Daarnaast beïnvloedt LGI de opname en werking van je neurotransmitters wat zorgt voor depressie, zelfmoord en andere mentale problematiek als stemmingswisselingen en schizofrenie. 

Wat is chronische lage graad systemische ontstekingen?

Chronische lage graad systemische ontstekingen (LGI) ontstaat doordat (misschien raad je het al) chemische processen in ons lichaam uit balans zijn. Normale inflammatie zorgt o.a. voor cel reparatie en afweer tegen bacteriën en virussen. LGI is echter een vorm van inflammatie die chronisch en vaak onder de pijngrens plaatsvindt, en tot dodelijke ziekten kan leiden. De oorzaak? Ongezonde levensstijl en stress. 

Er is nog geen onderzoek gedaan naar LGI als oorzaak van eetbuien. Wel is aangetoond dat LGI je niveau’s van serotonine, dopamine en nor-adrenaline verlaagt. Zoals je weet zorgen lage levels van serotonine voor cravings naar suiker, stress, depressie en laag zelfbeeld en lage levels van dopamine en nor-adrenaline voor vermoeidheid, gebrek aan motivatie, gebrek aan zelfbewustzijn en cravings. 

Het zou dus zomaar kunnen zijn dat LGI bijdraagt aan het hebben van eetbuien. Eén ding is wel zeker, eetbuien dragen bij aan het creëren van LGI. Zowel het hoge suikerniveau als het hoge insuline niveau veroorzaken allebei chronische lage graad systemische ontstekingen.

Alsof dit allemaal nog niet stressvol genoeg is dat je aankomt door stress zorgt stress er bij emotie-eters natuurlijk ook vaak voor dat je eetbuien krijgt. 

 

Waarom helpt emotie-eten bij stress? 

Als je suikers of snelle koolhydraten eet, wordt de neurotransmitter beta-endorfine afgegeven in je brein. Beta-endorfine is een lichaamseigen morfine en werkt, net als medische morfine, pijnstillend. Deze pijnstillende eigenschap van beta-endorfine werkt voor zowel je emotionele pijn als je fysieke pijn en zorgt voor een onspannen, rustgevend en soms zelfs euforisch gevoel (heb je wel eens het gevoel gehad dat je een beetje high was na een eetbui? Dat is dus het effect van beta-endorfine) En wat blijkt: recent onderzoek toont ook nog aan dat je cortisol afneemt als je suiker eet!! Dat betekent dus dat emotie-eten echt helpt pijnlijke emoties te verminderen!

 


Kan koffie je vet maken?

Als een koffie junkie was ik behoorlijk ontdaan toen ik las dat koffie er ook voor kan zorgen dat je vet opslaat. Uit vijf verschillende onderzoeken blijkt dat cafeïne je bloedsuikerspiegel kan verhogen, net als dat cortisol dat doet. De suikers die door koffie worden vrijgemaakt kun je gebruiken als energie, maar als je die suikers niet gebruikt worden deze opgeslagen als lichaamsvet.  

Hoeveel is te veel koffie? Helaas is dat per persoon verschillend. Voor sommige mensen is 1 bakkie al genoeg om je bloedsuiker te verhogen. Ik ben gek van koffie, maar om het gezond te houden drink ik meestal decafé. Na de eerste afkickverschijnsselen merk ik ook dat ik hierdoor veel meer energie heb. 


 

Waarom maak jij je druk en wat probeer je te bereiken door continu maar je best te doen? 
Laat me dat weten in het commentaarveld hier onder! 

Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.

 

Ben je fan van deze podcast?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse Eetbui Vrij Leven Liefdesbrief met inspiratie, tips, video's, gratis trainingen, aanbiedingen & krijg een melding zodra de volgende podcast online staat!

Aanmelden

Binge de laatste post

Te dik voor de zomer?

Jun 07, 2021

Morgen ga ik op dieet!

May 29, 2021

Mijn weg als ondernemer - een interview door Websites Voor Therapeu...

May 19, 2021

Hi, Ik ben Rose

Ik heb meer dan 20 jaar lang last gehad van eetbuien, ongeveer elk dieet gevolgd dat je kunt bedenken en dat allemaal terwijl ik zelf psycholoog ben ㋛

Gelukkig ben ik nu eetbui vrij en kan ik elke dag leven in verbinding met mijn gevoel van eigenwaarde en zelfliefde.

Mijn missie? Om andere emotie-eters te leren hoe ze eetbui vrij kunnen leven en zich elke dag fantastisch kunnen voelen!