Wat kun je nou eten om eetbuien te voorkomen?

Nov 10, 2020
Foto van vrouw met een appel en een taart en titel tekst van de 'Eetbui Vrij Leven Podcast': 'Wat kun je nou eten om eetbuien te voorkomen?'

Hoeveel moet je eten als je op een gezonde en blijvende manier wilt afvallen? Hoe vaak moet je eten om honger te voorkomen? Moet je wel of niet ‘s ochtends ontbijten? Is het ongezond om ’s avonds nog te eten? En de belangrijkste vraag van allemaal: Wat kun je nou eten om eetbuien te voorkomen? 

Dat is waar deze podcast over gaat.

LUISTER VIA: APPLE PODCASTS | SPOTIFY | SOUNDCLAUD



Wat is het beste dieet?

Waarschijnlijk is er een deel van jou dat nog steeds denkt dat het juiste antwoord op die vragen je leven gaat veranderen, maar ik kan je vertellen: Dat is niet zo!

Waarom niet? Het antwoord op die vragen maakt niet uit. Afvallen is geen rocket-science. Je moet gewoon meer bewegen en minder snoepen. Gezond leven is ook geen rocket-science. Je moet simpelweg meer groente eten, meer zelf maken, en niet overdrijven. En diep van binnen weet jij dat ook. Het probleem is echter dat het je niet lukt om dat blijvend vol te houden, toch? 

Waarom het je niet lukt om een dieet vol te houden en je steeds weer eetbuien krijgt leg ik je uit in dit hoofdstuk uit mijn boek over eetbuien: Het Geheim van Eetbui Vrij leven. 

Als jij voorgoed je emotie-eten wilt overwinnen bestel dan nu gratis een paperback versie van mijn boek: Het Geheim van Eetbui Vrij Leven

Ga naar http://eetbuivrijlevenboek.nl/ om te leren hoe jij stap voor stap je eetbuien kunt overwinnen. 

Hoe voed jij je obsessie met eten?

Misschien heb je wel eens gehoord van het gezegde: Alles waar je aandacht aan geeft groeit….

Als dat waar is, hoe kun je dan ooit van je eetbuien af komen als je altijd maar met eten (of niet-eten) bezig bent? Voor veel emotie-eters is eten echt een obsessie, waar ze dag in en dag uit mee bezig zijn. Ik weet nog goed hoe ik vaak ‘s avonds al bezig was met wat ik de volgende dag zou gaan eten (of niet zou gaan eten).

Deze obsessieve gedachten zijn de wortel van je hele vreet-dieet patroon.


Opdracht: Denk niet aan een roze olifant.
Ga lekker zitten, zet je timer op 5 minuten, en zorg dat je in die 5 minuten geen enkele keer aan een roze olifant denkt.


Waarschijnlijk hoef je deze oefening niet eens te doen om te weten wat de uitkomst is… Je denkt continu aan een roze olifant.

Hoe ironisch is het? Hoe harder je probeert om niet te denken aan de roze olifant, hoe meer je eraan denkt. Dat komt omdat je bewustzijn nog steeds bij de roze olifant is, ook al is je aandacht dan bij het niet aan de olifant denken.

Alles waar je met je bewustzijn mee bezig bent, wordt continu onder je aandacht gebracht.

Er is een onderdeel in de hersenstam dat daarvoor zorgt. Dit onderdeel wordt ook wel het Reticulaire Activatie Systeem (RAS) genoemd, en het bepaalt wat er door jouw filters heen gaat en waar jij je op focust.

Per seconde krijgen onze hersenen tussen de 10.000 en 4.000.000 prikkels te verwerken. Die prikkels komen gelukkig niet allemaal in je bewustzijn terecht. Voel maar eens hoe lucht voelt als deze naar binnen stroomt door je neusgaten. Waarschijnlijk was jij je daar net niet van bewust, maar nu je focus daar naartoe gaat, komt het gevoel opeens in je bewustzijn terecht.

Het RAS creëert filters waarmee wordt bepaald welke prikkels wel en welke prikkels niet in je bewustzijn terecht komen. Zeg je tegen jezelf: “Ik mag niet ’slecht eten’ vandaag.” dan creëert jouw RAS een filter voor ’slecht eten’. Dat betekent dus dat je RAS op dat moment gaat scannen naar slecht eten.

Dit scannen gebeurt net buiten je bewustzijn, en kost, net als alle andere functies van de hersenstam, weinig energie en gebeurt volledig automatisch.

Ondertussen is jouw prefrontale cortex bezig met een meer actief proces. Het is bezig met de focus op jouw hogere doel en verlegt de aandacht naar wat jij eigenlijk wil bereiken, door te denken ~ik ga vandaag ‘goed eten’: salade, komkommer en paprika met humus…~

Maar net als alle andere processen van de prefrontale cortex is dit een bewust proces dat veel energie kost.

Als je lekker in je vel zit en energiek en gefocust bent, dan gaat het allemaal prima. Je RAS en je prefrontale cortex werken nauw samen om te zorgen dat jij je doel bereikt.


Voorbeeld:

Je loopt in de supermarkt en je prefrontale cortex probeert je gedrag te reguleren ~ik ben hier om salade, komkommer, paprika en humus te halen, en niets anders.~

Je RAS scant ondertussen op de achtergrond naar tekenen van ’slecht eten’ ~Shit! Tony’s Chocolonely is in de aanbieding! Dat mag ik niet! Pas op! Pas op! Pas op voor de chocola! Chocola! Chocola! CHOCOLA!!!~

Als je genoeg aandacht en energie hebt, herkent je prefrontale cortex dat je RAS aan het doorslaan is. Je zelfregulatie wordt geactiveerd en je realiseert je ~Oh Tony’s is in de aanbieding, maar dat wil ik nu ff niet.~


Maar…. Jij weet ook: 9 van de 10 keer ga jij wel voor de Tony’s en werken je RAS en prefrontale cortex niet zo goed samen.

Wanneer gaat het mis?

Het gaat mis als jij moe bent, een hectische dag achter de rug hebt, aangeschoten bent, je gestrest voelt, afgeleid wordt door je kids, honger hebt, boos bent, als je anderszins emotioneel bent en op al die andere momenten dat je keer op keer weer de keuze maakt om te gaan bunkeren. Het gaat mis op het moment dat jouw prefrontale cortex even niet de juiste hoeveelheid aandacht of energie heeft om je RAS te reguleren, en dat zijn ontzettend veel momenten.

Je RAS is echter onvermoeibaar, want als onderdeel van je hersenstam gebruikt dit weinig energie. Daarom gaat je RAS fanatiek verder met alarm slaan ~Chocola! Chocola! Chocola!~ En aangezien je prefrontale cortex niet reageert denk je ~Chocola! Chocola! Chocola!~ en besluit je een reep Tony’s in je mandje te stoppen.

Dit is als de olie op het vuur. Je RAS wordt wild en probeert alarm te slaan ~Ik mag geen ’slecht eten’.. ’slecht eten’… ’slecht eten’ …~ en je herinnert je alle dingen die ‘slecht’ zijn en die je niet mag ~GELE VLA! IJS! KOEKJES! DONUTS! CHIPS! PIZZA!~ Het resultaat…. Dat kennen we allemaal.

Dit is maar één voorbeeld van de tientallen verschillende denkfouten die uiteindelijk tot eetbuien leiden.

En dit is precies waarom deze module over Eetbui Vrij Eten zo gevaarlijk is, als je het Eetbui Vrij Denken en Eetbui Vrij Eten niet hebt aangepakt.

Als jij niet de juiste mindset hebt en niet dealt met je emoties voordat je gaat kijken naar voeding, kan het zijn dat je alleen maar je vreet-dieet patroon versterkt.

In mijn Eetbui Vrij Leven Sisterhood-programma laat ik mijn leden eerst vier maanden werken aan hun mindset en hun emotie-regulatie vóórdat ik überhaupt met ze naar voeding ga kijken, omdat ze anders weer opnieuw getriggerd kunnen worden. Daarom is het zo belangrijk dat je eerst deel 2 en 3 hebt gelezen voordat je gaat kijken naar Eetbui Vrij Eten.

Ook als je je mindset en je emotie-eten hebt aangepakt, kunnen er nog steeds momenten zijn dat je weer de voorraadkast leeg eet.

Ik had op een gegeven moment een gesprek met een potentiële cliënt die een 9 scoorde op Eetbui Vrij Denken en een 8 op Eetbui Vrij Voelen.

Toch had ze elke dag om een uurtje of 4 last van ontzettende cravings naar suiker. Hoe kan dat? Dat was omdat zij een chemische disbalans had in haar brein, waardoor ze op suiker reageerde alsof ze een junkie was. Net als veel andere vrouwen met eetbuien had zij last van suikerverslaving.

Kun je verslaafd zijn aan eten?

Als je iemand kent die verslaafd is (geweest) aan harddrugs, dan weet je wat de destructieve gevolgen zijn van zo’n verslaving. Junkies gooien hun hele leven en hun gezondheid weg voor de drugs van hun keuze. Kun je iemand die last heeft van emotie-eten daar dan mee vergelijken? Ik denk van wel.

Onderzoek toont aan dat suikerinname dezelfde chemische processen in het brein activeert als andere verslavende middelen(1), sterker nog, het effect van suiker kan zelfs aantrekkelijker zijn dan het effect van andere vormen van drugs, zoals cocaïne(2).

Daarnaast weet ik wat het destructieve effect van suiker was op mijn leven. Gelukkig is suiker goedkoop en kon ik het de grootste tijd van mijn leven prima betalen, maar als kind heb ik zeker wel mijn spaarpot geplunderd om snoep te kunnen kopen, of zelfs geld (of snoep) gestolen als mijn spaarpot leeg was.

Ik heb me volledig afgezonderd als resultaat van mijn verslaving, sociale afspraken en soms ook werk afgezegd voor mijn eetbuien, of om te herstellen van de verschrikkelijke buikkrampen die mijn eetbuien mij gaven.

Mijn relaties zijn stuk gegaan door de veranderingen in persoonlijkheid en stemming die ik kreeg, als gevolg van mijn eetbuien en het verschrikkelijke gevoel van minderwaardigheid dat daardoor ontstond.

En ik denk zelfs dat mijn eetbuien er uiteindelijk voor hebben gezorgd dat ik in 2015 een ongelofelijke burn-out kreeg, die meer dan 2 jaar heeft geduurd.

Gelukkig was die burnout voor mij ook de wake-up call die mij even goed naar mezelf heeft doen kijken.

Ik weet ook dat mijn verhaal niet uniek is. Vele van mijn volgers hebben met mij gedeeld hoe het vreet-dieetpatroon hun leven in de ban houdt.

Mensen die geen last hebben van eetbuien denken vaak dat emotie-eters te weinig wilskracht hebben. Niets is minder waar! Ik ben altijd iemand geweest met ontzettend veel doorzettingsvermogen en wilskracht.

Van mijn 24e tot mijn 28e had ik een 90 uur durende studeer-/werkweek. Naast mijn fulltime psychologiestudie werkte ik fulltime als restaurantmanager. Daarnaast ging ik, als ik om 2 uur ‘s nachts thuiskwam, nog hardlopen en ook had ik bijna dagelijks gigantische eetbuien. Na mijn studie bleef ik 80 uur per week werken als startend ondernemer, en natuurlijk moest ik ook toen weer elke dag van mezelf sporten en had ik bijna elke dag eetbuien.

Uiteindelijk heb ik hierdoor een behoorlijke burn-out gekregen en kon ik niet eens meer 5 minuten wandelen om de honden uit te laten. Mijn punt is: wilskracht had ik wel, controle over mijn eetgedrag niet. Wat ik had, was een ongezonde mindset, geen verbinding met mijn emoties en mijn behoeftes, en een verslaving aan suiker.

Net als alle andere verslavingen bevindt de oorsprong van suikerverslaving zich in je brein. Waarom? Omdat het de chemie van je brein is die uit balans raakt op het moment dat je verslaafd bent.

 


Ben jij ook volledig geobsedeerd door goed/fout eten? Als je een eetbui hebt, eet je dan juist de dingen die je 'Fout' vindt? 
Laat me dat weten in het commentaarveld hier onder! 

Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.

 

Ben je fan van deze podcast?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse Eetbui Vrij Leven Liefdesbrief met inspiratie, tips, video's, gratis trainingen, aanbiedingen & krijg een melding zodra de volgende podcast online staat!

Aanmelden

Binge de laatste post

Te dik voor de zomer?

Jun 07, 2021

Morgen ga ik op dieet!

May 29, 2021

Mijn weg als ondernemer - een interview door Websites Voor Therapeu...

May 19, 2021

Hi, Ik ben Rose

Ik heb meer dan 20 jaar lang last gehad van eetbuien, ongeveer elk dieet gevolgd dat je kunt bedenken en dat allemaal terwijl ik zelf psycholoog ben ㋛

Gelukkig ben ik nu eetbui vrij en kan ik elke dag leven in verbinding met mijn gevoel van eigenwaarde en zelfliefde.

Mijn missie? Om andere emotie-eters te leren hoe ze eetbui vrij kunnen leven en zich elke dag fantastisch kunnen voelen!